Trening neuropsychologiczny ADHD

Poprawa funkcji poznawczych

Trening neuropsychologiczny dla dzieci, młodzieży i dorosłych

Trening neuropsychologiczny dla osób z ADHD bazuje na koncepcji neuroplastyczności mózgu. Zakłada ona, że mózg ma zdolności do tworzenia nowych połączeń neuronalnych. Najintensywniej we wczesnym dzieciństwie, jednak odbywa się to w ciągu całego życia. Proces ten stymulują doświadczenia, doznania sensoryczne, ruch oraz trening poznawczy.

Dla przykładu można to zobrazować słynnym badaniem angielskich taksówkarzy, którzy uczą się na pamięć bardzo szczegółowej topografii miasta aby uzyskać licencję na wykonywanie zawodu. Badania rezonansem magnetycznym pokazały u tych osób powiększone struktury hipokampa, czyli formacji w mózgu odpowiedzialnej między innymi za procesy pamięciowe. Analogicznie, odpowiednim treningiem można poprawić także inne funkcje psychiczne takie jak kontrola uwagi, hamowanie reakcji i zmniejszanie impulsywności czy nadruchliwości.

Trening neuropsychologiczny dla osób z ADHD  pomaga zbudować lub wzmocnić połączenia neuronalne w obszarach, które są osłabione. Szczególnie dotyczy to kory przedczołowej,  grzbietowo przyśrodkowej oraz potylicznej. Osoby z ADHD najczęściej mają słabszą aktywność tych obszarów i wpływa to na osłabione procesy kontroli zachowania i emocji, koncentracji uwagi, planowania i wykonania czynności, nadmierną ruchliwość czy obsesyjne ruchy/myśli.

Jak wygląda trening neuropsychologiczny?

Rozpoczynamy od precyzyjnego określenia profilu pacjenta podczas wywiadu. Określamy kluczowe trudności. Dla przykładu ktoś może mieć trudności głównie z koncentracją uwagi czy pamięcią a ktoś inny jest zbyt impulsywny i ma osłabione procesy hamowania reakcji na bodźce.

Wiele osób ma dodatkowe zaburzenia lub trudności np. zaburzenia integracji sensorycznej, dysleksję, zaburzenia przetwarzania słuchowego itp. Profil każdego pacjenta jest inny i inaczej powinien być skonstruowany plan treningu.

Pacjent wykonuje trening neuropsychologiczny

Określamy także mocne strony i funkcje psychiczne, które mogą pomóc w wypracowaniu zachowań kompensacyjnych lub osiąganiu sukcesów w życiu.

Zatem trening ma charakter zindywidualizowany. Z każdą z tych osób pracujemy inaczej, dobieramy inne metody i ćwiczenia także ze względu na wiek, sprawność intelektualną czy poziom motywacji. Częstotliwość i czas trwania sesji także uzgadniamy indywidualnie biorąc pod uwagę stopień deficytów pacjenta oraz jego możliwości.

Przykładowe metody, które stosujemy w trakcie treningów poznawczych:

Ćwiczenia pobudzające procesy fizjologiczne mózgu, zwiększające ukrwienie i dotlenieni struktur mózgowia: ćwiczenia oddechowe fizyczne i relaksacyjne – przygotowujemy w ten sposób mózg do pracy, uczymy pracy z oddechem i wykorzystania do samoregulacji emocji, regeneracji układu nerwowego
Ćwiczenia z zakresu integracji sensorycznej, ortooptyki, integracji pracy półkul mózgu – wzmacniamy w ten sposób naturalną zdolność mózgu do celowej pracy, powstaje poczucie lepszego kontaktu ze sobą, wzrost poziomu dopaminy i serotoniny, wyciszenie, lepsza koordynacja oko-ruchowa. 
Trening poznawczy z wykorzystaniem zadań komputerowych (ale nie tylko), służący poprawie w zakresie uwagi, czasu reakcji, hamowania reakcji i zmniejszenia impulsywności, poprawie pamięci, funkcji wykonawczych.
Nauka różnych technik poznawczych lub narzędzi komunikacji np. mapy myśli, mnemotechniki, komunikacja w nurcie NVC (non violent communication) i inne
Metody coachingowe (Coaching ADHD), które pomagają wdrażać poznane techniki i poprawić jakość życia – stosujemy głównie u starszych dzieci, nastolatków i dorosłych.
Praca z ograniczającymi przekonaniami, co pomaga dokonywać zmiany w nawykach,  zbudować większą samoświadomość i motywację do zmiany.
Eksperymenty i praca z metaforą, co inspiruje, wpływa pozytywnie na chęć do działania i osiągane efekty.

Trening jak nazwa wskazuje, jest metodą naturalną, opartą na intensywnych ćwiczeniach. To swego rodzaju siłownia dla mózgu po okiem psychologa. Jednak zajęcia nie są zestawem tych samych ćwiczeń powtarzanych wielokrotnie. Jest to proces, w ramach którego, wraz z postępami pacjenta, plan pracy i używane narzędzia są stale modyfikowane.

Metoda Treningu neuropsychologicznego wpływa na wzrost ilości połączeń neuronalnych w osłabionych obszarach mózgu i poprawę jakości przepływu informacji. W ten sposób wprowadzamy trwałe, pozytywne zmiany np. poprawę w zakresie uwagi czy lepsze hamowanie impulsywnych reakcji. Jest to także nauka konkretnych technik, które można zastosować w życiu codziennym np. poprzez dzieci w czasie odrabiania lekcji. A jeśli zdobycie jakichś umiejętności nie jest możliwe to w ramach treningu pomagamy wypracować zachowania kompensacyjne, które zapewnią sprawne funkcjonowanie w społeczeństwie/szkole/pracy.

Trening ma charakter procesu, wymaga odpowiedniej częstotliwości spotkań w określonym czasie. Stosujemy podejście systemowe. Oznacza to, że oprócz zajęć np. z dzieckiem, cyklicznie spotykamy się na sesje z rodzicami, omawiamy efekty, dajemy wskazówki, ćwiczenia do domu, konkretne wskazówki dla nauczycieli w szkole. W ten sposób zwiększamy efektywność terapii.

Trening neuropsychologiczny może być stosowany jako samodzielna metoda terapeutyczna osób z ADHD. Może też stanowić świetne uzupełnienie innych metod np. farmakologicznych.

W przypadku osób z wyraźnymi zaburzeniami integracji sensorycznej, dysleksją, dysortografią lub zaburzenia przetwarzania słuchowego proponujemy rozszerzony program. Proponujemy dodatkowo np. terapię integracji sensorycznej i któryś z treningów słuchowych np. metodą Tomatisa, Neuroflow czy Warnkego (dedykowany m.in dla osób z dysleksją). Takie „kombo” terapeutyczne daje bardzo dobre efekty w dość szybkim czasie.

Skontaktuj się z nami już dziś

Scroll to Top